Seger och medieträning på agendan för Erik Hamrén

Andreas Wingren
Andreas Wingren 09 oktober, 2015
Kategorier:
Journalistik, PR och kommunikation
Svenska landslagets förbundskapten Erik Hamrén.

Svenska landslagets förbundskapten Erik Hamrén

Ikväll spelar Sveriges fotbollslandslag mot Lichtenstein i EM-kvalet och en seger krävs för att hålla drömmen om EM i Frankrike vid liv. Men fokus kommer inte bara vara på det som sker på plan, vi är många som intresserat kommer att följa hur Erik Hamrén och Svenska Fotbollförbundet hanterar mediebevakningen.

Självklart borde Hamrén bort här och nu – Dagens Nyheter

Hamrén måste bort nu – Uppsala Nya Tidning

Gå tillbaka till steg 1 i tränarkursen – Aftonbladet

Ovan är ett axplock av hur tonläget i svensk media var i början av september efter det att svenska landslaget först förlorat borta mot Ryssland med 1-0 för att sedan förnedras på hemmaplan med 1-4 mot Österrike.

Men det var inte bara resultatet på plan som var orsaken till det hårda tonläget i media. Svenska landslagets förbundskapten Erik Hamrén intervjuades direkt efter matchen av Kanal 5:s Karin Frick, och svaren lämnade en hel del att önska.

Anledningen till att journalister såväl som vi hobbytyckare rasade efter matchen var för att Hamrén inte kunde säga som det var, bekräfta det som vi alla sett – att det var en riktigt dålig insats av Sverige och att matchen var ett riktigt lågvattenmärke. Istället valde Hamrén i intervjun att lyfta fram saker som att vi visade bra attityd och det fanns mycket positivt spelmässigt. Uttalanden som i kontexten inte bara är verklighetsfrånvända, de gör också alla oss supportrar arga och frustrerade. Uttalandena blev startskottet på en kritikstorm från journalister, krönikörer och fotbollssupportrar. Det blev så illa att Svenska Fotbollförbundet tvingades gå ut och bekräfta sitt stöd för Erik Hamrén.

Jag är övertygad om att ifall Hamrén sagt något i stil med, Idag spelade vi riktigt dåligt och det gick inte enligt vår matchplan. Jag får ta på mig det här och jag kommer att sätta mig och analysera matchen för att identifiera vilka lämpliga åtgärder vi behöver ta för att detta inte ska upprepas. – då hade kritikstormen blivit mildare. Och framförallt hade han inte retat upp varenda fotbollssupporter i Sverige.

Hans uttalanden var så verklighetsfrånvända att Offsides chefredaktörer Johan Orrenius och Anders Bengtsson diskuterade huruvida Svenska Fotbollförbundet jobbar med medieträning överhuvudtaget. Något jag innerligt hoppas att de gör.

Tar du jobbet som förbundskapten för Sveriges fotbollslandslag är det viktigt att du förstår att alla kommer att ha en åsikt om det jobb som du genomför. Förstå att vi i Sverige har en professionaliserad sportjournalistik med ett högt anseende. Det innebär att journalisterna som bevakar landslaget inte i första hand är fans (även om de ibland får kritik för det), utan att de är där för att bevaka och granska landslaget. Ställa de tuffa frågorna.

Mot den bakgrunden är det viktigt att förbundskaptenen förstår att mediehantering är en central del av arbetsuppgifterna. Men det är också viktigt att Svenska Fotbollförbundet ger det stöd och den coaching som behövs för att göra ett bra jobb. Ifall det är så att Erik Hamrén och Svenska Fotbollförbundet inte jobbar med medieträning vill vi passa på att bjuda på fyra tips inför kvällens match.

JMWs fyra tips till Erik Hamrén och Svenska Fotbollförbundet

1. Bestäm dina huvudbudskap. Du bör se medieintresset som en fantastisk möjlighet att ta tillvara på det stora fotbollsintresset i Sverige och prata till supportrarna. Se det inte som ett hot eller som ett ok. Bestäm dig innan du ställer dig framför kameran vad det är du vill säga – vilka budskap vill du förmedla. Du ska givetvis svara på journalistens frågor, men en intervju är också en möjlighet för dig att brygga över och prata om de sakerna du vill belysa.

2. Sätt upp ditt staket. Ett råd vi alltid brukar ge vid medieträningar, att du innan intervjun sätter upp ditt eget staket – alltså avgränsa inom vilka ämnesområden du kan och bör svara på frågor. Och vilka områden som det är bättre att journalisten pratar med någon annan. På så sätt undviker du att hamna i en situation där du pratar om ämnen som du inte är helt bekväm med. Vi brukar även säga att en intervju aldrig är ett tillfälle för att tänka en ny tanke. Genom att sätta upp ditt staket blir du bekvämare i situationen och undviker att börja spekulera.

3. Tydligt och konkret. När du svarar på journalistens frågor ska du svara tydligt och kortfattat. Kan du exemplifiera så gör det. Genom att tänka så minskar du risken att feltolkas.

4. Ta det inte personligt. Det ligger i journalistens uppdrag att kritiskt granska, därför ska du inte ta tuffa frågor personligt. Du utfrågas som representant för Sveriges fotbollslandslag, det är ingen som är ute efter dig som person.

Lycka till ikväll Erik, såväl på planen som framför kameran!

Taggad som:
, , ,