2015 års PR-floppar – hela listan

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 21 december, 2015
Kategorier:
Blogg, Omvärldskoll, Reflektioner, Uncategorized

2015 var ett dramatiskt år. Världen kom och knackade på vår blågula dörr. Sverige sågs som en trygg plats för många människor som befinner sig på flykt. En prövning för våra svenska politiker och vårt system. Nu stänger vi dörren och människor som söker andrum möts av en regering, myndigheter och kommuner som behöver ta en ”time out”. I år är vår lista mer politisk än tidigare. Låt oss konstatera – 2015 var ett politiskt år.

Enligt JMW traditionen är det nu dags att summera året 2015. Vi låter PR-flipparna och flopparna gestalta året som passerat. Först ut är flopparna.

Volkswagen
Att luras är inte någon bra PR-strategi framförallt inte hållbar. Fallet blev högt. Och långt. Volkswagens varumärke har fått sig en rejäl törn och även försäljningen av bilar. Samtidigt har man gjort reklam som om det vore business as usual. Frågan är hur lång tid det kommer ta för företaget att återupprätta sitt förtroende.

Tidal
Med pukor och fanfarer lanserades Spotifydödaren Tidal. Artisterna skulle få bra villkor. Men musikälskarna vände Tidal ryggen efter en gratis provmånad. Värt att notera är att Apple Music som också beskrevs som en Spotifydödare verkar ha svårt att uppnå sitt mål och dra undan mattan under fötterna på Spotify.

SCA
Den gamla bruksmentaliteten satt i väggarna. Ledarskapet hade sina egna regler och betraktade företagets bankkonto som sin egen plånbok. SvDs granskning drog ned byxorna på vd och styrelseordförande. Värt att studera är SvDs publiceringsstrategi. Snöbollseffekten.

Kringlan Svensson 
Från hyllad komiker till något som katten släpat in. Det finns inte någon komik i okänsliga, osmakliga övertramp. I sitt fall drog han med sig flera. Kringlans fall visar att allt  inte går att pudla bort.

Erik Hamrén
Hamrén sätter självmål efter självmål i media. Lite mer medieträning skulle vara en pusselbit. Men någon måste också berätta för honom att medierna inte är din fiende. Medierna och journalisterna är din bästa vän för att stärka bilden av svensk fotboll och landslaget.  Läs JMWs råd till dem här.

Ebba Busch-Thor
Det måste vara tufft att vara partiledare och inte sitta i riksdagen. Och speciellt om du tvivlar på dina partikamraters lojalitet. KDs garnityr faller likt käglor. Snart är bara Ebba kvar. Ensam herre på täppan. Räcker det för KD att rädda sig kvar i riksdagen?

Åsa Romson
Vice statsministerns enda glädje 2015 är att det blev ett klimatavtal. Hennes år kan i övrigt liknas med en ständigt pågående PR-katastrof. Att jämföra Medelhavet med Auschwitz var inte särskilt lyckat och framförallt visade det på en okänslighet. Hennes twittrande efter terroraktionerna i Paris visade på ett dåligt omdöme. Att väljarnas förtroende för henne som partiledare är rekordlågt är en helt naturlig konsekvens.

Fifa
När fotbollens byråkrater visar sig vara mer intresserade av att sko sig själva än se till att spelarna och fansen får ut det mesta av sporten bäddar det för en PR-katastrof som inte kan räddas av stjärnadvokater.

Bubblare

Liberalerna
Löser namnbytet alla problem? Vitaliserar det nya namnet Alliansens äldsta partiledare? Behöver de göra något mer för att rädda ett trött parti?

Stefan Löfven
Statsministern brottas med utmaningen att vara statsman. Frågan är om han trivs på jobbet. Samtidigt sjunker förtroendet.

Julkalendern
Är det en flipp eller en flopp? För mig är den en kalender i topp!

Margot Wallström
Vad säger hon? Vad gör hon? Vad tillför hon? Carl Bildt kom tillbaka!

Övriga nomineringar:
Regeringen, SVT Boys, Svenska Landslaget, Klimatmötet, Bilden av Sverige, Miss Universum och Polen och Ungern.

Taggad som:
, , , , , , ,