15 PR-flippar från året som gått – JMW har hela listan

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 22 december, 2015
Kategorier:
Blogg, Omvärldskoll, Reflektioner, Uncategorized

Vem eller vilka skördade PR-framgångar under 2015?  JMW-gänget har listat de som var bäst på att kraften i PR under året som gått.

Årets PR-flippar

Caitlyn Jenner
Kan en person förändra världen? Caitlyn Jenner visade att det är möjligt. Hon satte transpersonerna på kartan och lyfte fram att vi fortfarande har fördomar som begränsar och förhindrar människor att leva sina liva på det sätt de önskar. I Caitlyn fick transpersonerna en publik företrädare. Även om hon har kontroversiella åsikter (läs: hens tveksamhet till samkönade äktenskap) så har hon synliggjort människor som lever i ett utanförskap.

Hans Rosling
Superpedagogen som förklarade det mest komplexa och svårförståeliga på ett sätt som vi alla förstod och fick oss att vilja veta mer. Förtroendet skjuter i höjden och frågan är hur många politiska strateger och partisekreterare som försöker värva Hans till nästa riksdagsval. Om svenska folket fick bestämma skulle Rosling nog bli statsminister.

Mandala – målarböcker för vuxna
Oj, vad hände? Helt plötsligt började allt fler måla för att stressa av.

Anders Ygeman
När det blev som mörkast klev han fram, regeringens nya lysande stjärna. Trygg och säkert kommunicerar så att alla förstår. Anders Ygeman är han regeringens PR-flipp och framtidsman.

Star Wars
Framgångsrik kommunikation är relevant. Och samtida. Att Star Wars fortfarande är en del av populärkulturen bekräftas av alla som försöker anknyta till filmen i sin kommunikation. Uppmärksamheten inför premiären kan liknas vid en lavin som dragit med sig allt och alla. Imponerande.

Oatly
I slutändan förlorade de. Oatly gick ut hårt och utmanade. En smaskig konflikt i domstol. Havret förlorade den till sist och komjölken tog hem vinsten. Men Oatly etablerade sig som en utmanare och stärkte sin position. Friskt vågat hälften vunnet.

Zara Larsson
Hon stod upp. Talade ut. Och visade var skåpet ska stå. Trovärdigt, tydligt och säkert. Respekt!

Tesla
Vem vill äga en bil idag? Bilen är inte längre den statussymbol den en gång var. Att köra runt i en miljöförstörare stärker inte det personliga varumärket. När bilen generellt floppar så flippar Tesla. Elon Musks skapelse har i och för sig haft ett tufft år med sjunkande omdömen från amerikanska konsumenter, men bilen har blivit en dröm och en symbol för den miljömedvetne bilföraren. Vi lyfter på hatten!

Angela Merkel
När andra ledare passar kliver Angela Merkel fram och ger medmänskligheten ett ansikte. Tack!

Snapchat
Vi som är över 30 fattar ingenting. Alla under tretti är besatta.

Mall of Scandinavia
Inför premiären kraxade alla olyckskorpar: fiasko. Men hittills så har MoS slagit oss med häpnad. Stockholm har fått ett nytt shoppingmecka. Och omdömena är positiva.

Content
Alla pratar om det. Content är det nya svarta. Nytt och nytt? Är det inte samma gamla vanliga som fått ett nytt namn. Men en enorm PR-framgång är det i vår lilla ankdamm.

SD
Som vatten rinner av en gås rinner negativ uppmärksamhet av SD. Ingen negativ uppmärksamhet verkar ha effekt utan snarare ge bränsle till deras fortsatta framgångar. På JMW skräms vi av framgångarna och funderar var det ska sluta.

Semmelwrapen
Tössebageriet uppfann Semmelwrapen, alla pratade om den .Köerna växte sig långa. Vi åt. Och tidningarna skrev om PR-succén.

H&Ms samarbete med Balmain
Efter några år med mindre framgångsrika samarbeten så visar H&M vart skåpet ska stå. Sträck på er – samarbetet med Balmain är en succé.

Bubblare

Kvarg
Kvargtrenden fortsatte under 2015. Vi äter kvarg som aldrig förr. Till frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och kanske till och med middag i jakten på mer proteiner.

Klimatmötet
Efter många turer så blev det en framgång.

Annie Lööf
Ja, jag vet att jag är jävig. Men Annie Lööfs resa är unik i den svenska politiska historien. Hon har gått från skräpstatus till klart lysande stjärna och Alliansens tydliga ledare.

Lidl
Med Le Bon-festen fortsatte Lidl sin varumärkesresa. Med mer redaktionell uppmärksamhet hade Le Bon tagit sig upp på listan över årets flippar.

John Guidetti
Fotbollsspelaren som spred fotbollens glada evangelium och även blev en sommarhit.

Nomineringar
Hemnet, Adele, IS, Klimatmötet, Seinabo Sey, Sara Sjöström, Riksdagsledamoten Johanna Jönsson (C), Kål, Oumpf, Mad Max, Zlatan, Stefan Löfven, U21 EM-guld, Kung Fury, Nelly Poolparty, Jonas Rockström, Jennifer Lawrence, Roland Paulsen och  Chia.

Utom tävlan
Donald Trump – PR-flopp eller flipp. Ingen vet. Men rubriker kan han skapa.

Taggad som:
, , , , , , , , , ,