Fem råd inför praktik och jobbsökande

IMG_0422

Höstterminen 2005 tog jag mina första stapplande steg mot kommunikationsbranschen. Det var då jag inledde mina studier vid Mittuniversitetet och Informations & PR-programmet. Nära elva år efter att jag påbörjade min resa var jag i fredags åter tillbaka. Jag återvänder emellanåt för att träffa talangfulla studenter. Ibland för att hitta guldkorn som vi senare rekryterar, vilket kollegan Andreas Wingren är ett exempel på.

Den här gången pratade vi om kreativitet och jobb/praktik. Studenterna ställde flera bra frågor så denna gång delar jag råden bredare.

Oavsett om du ska söka jobb eller praktik kan det vara värt att läsa vidare. Det är fem råd och fyra bonustips som tar avstamp i över hundra intervjuer som jag gjort. Vissa kan tyckas självklara men förhoppningsvis får du med dig något.

Häng med.

Var noggrann

Noggrannhet är en viktig egenskap i kommunikationsbranschen (och alla andra branscher också för den delen). Innan du skickar en ansökan ska du läsa på om företaget eller organisationen. Fundera varför du lockas. Googla organisationen. Gå igenom deras webb och sociala kanaler. Är du fortfarande lockad? Hör av dig till rätt person. Många har en tydlig kontaktyta för såväl praktik- som jobbansökningar. Slöskicka inte bara till ”info-mejlen”.

Kom ihåg att adressera rätt organisation. Det landar inte så väl när någon skriver hur gärna hen vill jobba/göra praktik just där – men samtidigt glömt att ändra organisationsnamnet från den föregående ansökan. Om det händer? Oftare än du tror.

Noggrannhet är en viktig egenskap så ta chansen att visa den redan i första kontakten. Kom ihåg rättstavning. Skicka ingen generisk ansökan. Var professionell och personlig. Kom ihåg att bifoga dokument – om du skriver att du gör det.

Var förberedd                                                                                                                  

Om du varit noggrann i dina förberedelser är du naturligt bättre förberedd. Anpassa ditt personliga brev efter organisationen du söker till. Via deras webbsida och sociala kanaler får du många ledtrådar till saker/händelser du kan knyta an till. Du kan ha en grundansökan som du skräddarsyr efter varje ansökan. Det syns direkt när en ansökan skickas till många. En personlig och anpassad ansökan ökar sannolikheten för ett bättre svar (bland annat av oss).

När du kallas till intervju ska du undersöka vem du ska träffa och vilka som jobbar där. Googla. För den du träffar kollar upp dig, var så säker. Skriv ned frågor du skulle ha ställt till dig själv. Öva gärna med en kompis. Var kritisk. Två bra aspekter att fundera kring är ”varför är jag intressant för den här arbetsplatsen” och ”varför är den är arbetsplatsen intressant för mig”. Kom i tid. Innan du går in på intervjun gör en sista koll på deras webbsida och personen du ska träffa (annars kan det gå så här).

Var dig själv

Att gå på anställningsintervju är som att gå på en första dejt. Och det gäller för båda parter. Om du kallas till intervju har du något som arbetsgivaren tycker är intressant. Känn dig trygg i det. Genom att vara noggrann i dina förberedelser är det lättare att visa goda sidor. Lyft fram styrkor och det du vill förbättra. Var ärlig. Genom att vara dig själv från början ökar chansen till en fortsatt bra relation. Även om intervjun inte leder till jobb eller praktik kan det bli en värdefull dörröppnare i ett annat sammanhang. Ingen gillar att bli lurad så var dig själv från början och var ärlig med det du kan och inte.

Var ödmjuk

Om du ska ta dina första steg in i kommunikationsbranschen är det viktigt att vara ödmjuk. Vi jobbar i en bransch där du aldrig blir fullärd. Genom att vara ödmjuk är det lättare att vara nyfiken på det nya. Det är också lättare att utvecklas tillsammans med andra då ödmjukhet är inbjudande. För mig handlar ödmjukhet också om att lyssna och vara ärlig mot sig själv (och andra).

Var det från början. För i ödmjukheten kommer du också växa och bli en bra skribent, PR-konsult, kommunikationskonsult, projektledare, kundansvarig, kreatör, Art Director, Creative Director eller vad du jobbar som. För mig finns det en rörelse i ödmjukheten. En vilja att utvecklas.

Om du kommer direkt från skolan är ödmjukheten en nyckel till att få det första jobbet. Sitt inte på en hög häst. Fallet blir tungt och få vill jobba med översittare som inte levererar.

Våga fråga

Respektera tiden som är avsatt men kom ihåg att ställa frågor. Jag har inte varit med om någon intervju som täckt in allt. Och det finns alltid ytterligare frågor att ställa.

Bonusläsning för dig som läst så här långt.

Ett bra sätt att förbereda sig för både praktik och arbetsliv är att…

Läsa mer. Du får ett rikare ordförråd vilket ofta ger ett bättre flyt i skrivandet. Att läsa ger nya insikter, vilket ger dig mer kunskap, vilket i sin tur kan ge nya idéer. Läs mer magasin. Tweets. Instagram-inlägg. Läs mer bloggar. Läs mer medier. Bara du läser mer.

Håll koll på omvärlden. Vill du jobba med kommunikation? Då bör du ha koll på det som sker i omvärlden. Gör det till vana att besöka några av de stora medierna dagligen. Använd mobilappen Omni, (eller någon annan nyhetsapp som SR, SvD, DN, Aftonbladet, Expressen eller någon annan app) som ger dig en bra överblick. Vi är omvärldsstyrda och ofta är det just händelser omkring oss som föder de stora idéerna.

Konsumera media. Lyssna på poddar. Läs tidningar (jepp – läs!). Använd strömningstjänster. Inspireras av populärkultur och andra källor som är relevanta för dig.

Grundläggande koll. På många arbetsplatser används program som Word, Excel och PowerPoint (eller Notes, Keynote osv.). Du bör ha grundläggande koll på den här typen av program. Ibland är det en bonus att ha koll på Google Analytics, Facebook Insights eller andra program. Du tjänar på att ha en grundläggande koll. Tro mig.

Vill du jobba eller göra praktik på JMW? Ta kontakt med mig. Här kan du läsa hur.

 

Taggad som: