Så räddar vi reklamen

Samuel Garlöv
Samuel Garlöv 15 november, 2016
Kategorier:
Blogg, Reflektioner

Det har skrivits mycket i branschmedia om reklamens samhällsroll och ansvar på senaste tiden. Nu senast Per Grankvists läsvärda artikel och intervjun med Kristofer Andersson här i Resumé.

Värt att ta på allvar om man som jag älskar att jobba med reklam och kommunikation. Varför?

Vi svenskar gillar inte reklam.

Tidigare i år släppte Sveriges Annonsörer en undersökning som visade att 52% av alla svenskar är ganska eller mycket negativt inställda till reklam. Var fjärde svensk är till och med villig att betala för att slippa reklam.

Så vad kan vi göra?

Vi får helt enkelt se till att göra bättre reklam.

Och något håller på att hända i branschen. Kanske är det en reaktion? Eller bara en slump? Men de senaste månaderna har vi sett nya kampanjer som adresserar ämnen som tidigare varit tabu. Ett exempel är IKEA som berättar om skilsmässan i en ny film. Den nya kampanjen ”Varannan vecka” ger oss en inblick i vardagen. Här finns igenkänning. Det är inte en betald kändis som bedyrar sin kärlek till ytterligare en flaska lukta gott. Det är verkliga livet.

Det är ett bra sätt tycker jag.

Sen finns humorn. Att få någon att skratta är enligt mig bland det finaste, men också det svåraste,  man kan göra. Inom reklamen är det en beprövad väg att gå. Alla vill ju skratta. Och det är nog många med mig, födda tidigt 80-tal eller tidigare, som ännu idag kommer ihåg Åke ”Du har ju hela helgen på dig!” från Lottoreklamen. Idag ser vi exempel från Delicato och PostNord med målet att få oss att dra på smilbanden.

Det är två bra sätt, skapa igenkänning och få människor att skratta.

Det tredje är det som jag tycker är mest spännande och som jag hoppas vi kommer se mer av i framtiden. Reklam som inte bara är informativ och underhållande utan faktiskt också hjälper människor med lösningen på ett problem. Reklam som tar ansvar. Reklam som en uppfinning.

Samsung Safety Truck var en kampanj som genomfördes i Argentina för något år sedan. Ett land med många tvåfiliga vägar vilket resulterat i väldigt svåra trafikolyckor vid omkörningar. Lösningen på problemet blev att man satte kameror i fronten på stora lastbilar. Det kameran filmade visades sedan på en stor Samsungskärm i bak på lastbilen. Bilarna som körde bakom lastbilen kunde alltså tack vare Samsungs teknik nu se när det var säkert att köra om. Ett bra exempel på reklam med en högre nytta. Den informerade om att Samsung har väldigt bra TV-skärmar och de inspirerade till en lösning på problemet alla ställs inför när man ska köra om en lastbil. Nu är Samsung inne i slutesterna på att ta Safety Truck vidare globalt.

Här på JMW skapade vi i våras en interaktiv annons i tunnelbanan som analyserade människors hållning och kunde hjälpa dem korrigera den i realtid. Vi genomförde kampanjen då det visade sig att många som pendlar till jobbet bär med sig mycket prylar i tunga väskor varje dag. Det annonsen gjorde var att informera om en lättare dator som de kunde köpa för att minska vikten i väskan samtidigt som den hjälpte till att förbättra människors hållning.

Det finns fler bra exempel från branschkollegor världen över att inspireras av:

Samsung Blind Swimming Cap
Optus Clever Buoy
Nivea The Protection Ad
Edible Six Packs

Här har vi en elektronikjätte, ett telekombolag, ett bryggeri och en tillverkare av hudvårdsprodukter som alla göra goda insatser samtidigt som de berättar om sina produkter och tjänster. Bra steg i rätt riktning som jag hoppas vi kommer att få se mer av. Det blir det bästa sättet att nå ut i bruset samtidigt som vi får mycket bättre reklam. En vinst för oss alla.

Samuel Garlöv

Creative Director & Partner, JMW kommunikation