PR-flipparna 2016 – här är hela listan!

Björn Mellstrand
Björn Mellstrand 21 december, 2016
Kategorier:
Blogg, Omvärldskoll, PR och kommunikation, Reflektioner

Det är dags att summera PR-året 2016. Ett år som ville vara annorlunda. Ett år som kanske ville ruska om och få oss stanna upp och fundera. Som traditionen bjuder summerar vi på JMW årets PR-flippar och floppar. Först ut är årets PR-flippar.

Donald Trump. Han var den omöjliga kandidaten. Men trots att han var fel och gjorde alla fel blev han USAs 45 president. Han lyckades med det omöjliga vinna mot den självskrivna vinnaren. Låt oss inse att underdogs är en position vi inte får underskatta. Och att med smart kampanjande och förståelse för medielandskapet kan även den självskrivne förloraren bli en vinnare.

Kents avskedsår. De senaste dagarna har mitt sociala medieflöde tagits över av Kent. Aldrig har jag sett så många konsertbilder och videos. Alla var på Tele2 Arena. Alla. Kents välregisserade avslut är en PR-succe som kommer gå till historien.

Den grävande journalistiken. När medielandskapet förändrats och allt fler letar efter nya nyhetskällor söker de traditionella medierna sin roll. DN, SvD och SVT är några av de som hittat ett framgångsrecept – den grävande journalistiken. I år har vi sett bland annat granskningen av KI och Macchiarini, Riksrevisionen, läggmatcher i fotbollen, upphandlingar och Panamaläckan.

Vegetarisk mat. Med klimatmötet i Paris 2015 i ryggen så tog den vegetariska maten över. Alla restauranger med självaktning serverar idag vegetariska alternativ som smakar gott.

Swedish Number – ett hederligt gammalt telefonnummer blev ett effektivt kommunikationsverktyg för att öka uppmärksamheten om Sverige. En enorm räckvidd. Ett stort engagemang, både i Sverige och utlands har gjort att the Swedish Number sopar mattan i kommunikationsbranschen 2017. Sedan måste vi trots allt fråga om kampanjen gjorde jobbet.

Pokemon Go – en app som förändrade människors beteende. Stillasittande ersattes med promenader. Smartphoneladdare såldes slut. Fortfarande är Gamla Stan på helgerna översvämmat med kids som jagar pokemons.

Annie Lööf har gått från något katten släpade in när hon var nyvald som partiledare till Alliansens självklara ledare. Hennes moraliska kompass och hennes rakryggade ledarskap gör att vi tror att vi bara sett början av Annies framgångar.

Podden. Alla lyssnar.

Post truth. Sant eller falskt, ingen verkar bry sig. Falska nyheter som får genomslag och påverkar. Och vi står på läktaren och tittar på.

Ryssland. Nästan utan förvarning. Som en blixt från klar himmel återtog Ryssland platsen på världsscenen som stormakt. Kanske den enda. Putin regisserar den internationella världs- och nationella arenan i flera länder med stor fingertopps- och maktkänsla.

IKEA. Kommunikation som berör. Får oss att känna. Och tänka.

Bubblare: Skam, ICA, AI, VR, Facebook, Content, Mat på nätet, Musikhjälpen, David Bowies avsked, Århundrets kärlekskrig mellan Engdahl och Witt-Brattström, Alicia Wikander och ”Min fantastiska väninna”.

/Björn Mellstrand

Taggad som:
, , , ,