Varumärken i förändring på Most Contagious

Samuel Garlöv
Samuel Garlöv 04 januari, 2017
Kategorier:
Uncategorized

Jag och kollegan Thomas besökte Most Contagious i London för första gången. Eventet görs i regi av Contagious som är ett magasin/konsultverksamhet för nyskapande och innovativ reklam. Varje år samlar de företag och marknadsförare från hela världen för samtal, föreläsningar och inspiration. Anledningen till att vi var där var först och främst då vår annonslösning för Surface Pro 4 tillsammans med Microsoft var utvald att visas upp på deras expo.

Kortfattat kan vi säga att det var ett väldigt bra och proffsigt arrangemang.  Väl värt ett besök. 15-talet föreläsare under en dag, i en och samma aula. På förhand låter det lite väl mycket men kvaliteten var så hög på talare och presentationer att det faktiskt gick att hålla energin uppe under så lång tid.

cont

Bild: Lisa McKnight från Mattel Inc berättade om Barbies förvandling

Ett större tema gick att bena ut från det vi hörde och det var beviset att företag och varumärken faktiskt kan förändra sig och göra skillnad. I ett år som präglats av att vi politiskt tagit stora kliv bakåt i utvecklingen (tänker främst på Brexit och Trump) så har tidigare förlegade företagsjättar tagit enorma kliv framåt. Och det till det bättre för både samhälle och sin egen lönsamhet.

Extra inspirerande var det att lyssna till den förändringsprocess som Barbie genomgått under 2016. Denna docka som trollbundit barn i 57 år hade tappat greppet om tid och rum. Något som märktes på försäljningen som rasat fyra år i rad. Dockan gav en förlegad bild av vad det innebär att vara kvinna och man tappade en helt ny generation föräldrar som inte kände att dockan var bra för deras barn. Man bestämde sig för att förändra produkten. En mångfald skapades med nya färger, former och storlekar. Totalt 33 nya modeller.  Samtidigt som man i kommunikationen gick man tillbaka till rötterna. Man valde att lyfta fram dockans skapare Ruth Handler och själva anledningen till varför Barbie föddes, vilket var att flickor genom Barbie skulle kunna bli vad som helst. Sedan 1959 har Barbie haft över 180 jobb. Hon reste till månen tre år innan Neil Armstrong och ställde upp som presidentkandidat redan 1992, 24 år innan Hillary Clinton för att nämna några. Detta tog man fasta på i kampanjen ”You can be anything”. Resultatet, en bättre och mer hälsosam produkt för unga flickor, ett mediegenomslag världen över som var större än OS i Rio samt att man tokvände försäljningen till en succé.

/Samuel Garlöv & Thomas Hansen