JMW blir JMWGolin

Louise Leo
Louise Leo 23 mars, 2017
Kategorier:
Uncategorized

JMWGOLIN

Idag presenteras ett nytt strategiskt samarbete på den nordiska marknaden när JMW ingår partnerskap med det världsledande kommunikationsnätverket Golin. JMW byter också namn till JMWGolin och blir nordisk hub för ett nytt integrerat erbjudande.

– Vi är oerhört glada över att kunna presentera en nystart på den svenska och nordiska marknaden med JMWGolin. Tillsammans kan vi erbjuda en ny form av integrerad kommunikation inom PR, digitalt och content och därmed stärka våra uppdragsgivares relevans och synlighet i Norden, säger Fred Cook, tidigare VD och nu styrelseordförande på Golin.

Golin är ett av de största och mest belönade kommunikationsnätverken, med över 50 kontor över hela världen. Nätverket var först ut av de tidigare traditionella PR-byråerna att ställa om sitt erbjudande till kanaloberoende kommunikation och har sedan dess vuxit på den europeiska marknaden.

– Det här känns så spännande att jag nästan tappar andan. Jag har stor respekt för Golins globala kompetens och erbjudande.  Redan i den inledande dialogen kände vi en ”perfect match”. Vår gemensamma syn på kreativitet och kommunikation tillsammans med delade värderingar gjorde beslutet att gå in i ett internationellt sammanhang enkelt, säger Björn Mellstrand, grundare och styrelseordförande JMW.

jmwgolin2

Golin har tidigare funnits på den svenska marknaden, under senare år har varumärket varit en del av Mullen Lowe. Golin tar nu ett aktivt steg att forma sitt eget erbjudande på den nordiska marknaden genom ett strategiskt partnerskap.

– Norden har en stark position globalt för sin kreativitet och starka entreprenörskap. På denna marknad har JMW vuxit fram som en av de intressantaste aktörerna inom kanaloberoende kommunikation. Jag är imponerad över byrån, dess medarbetare och ledning. Vi ser en ljus framtid tillsammans, säger Matt Neale, CEO Golin.

JMW har vuxit stadigt under de senaste åren och förädlat både sitt erbjudande och organisation. Under 2016 ökade omsättningen med 7 procent till 28 MSEK. Byråintäkten ökade med 4 procent till 25,2 MSEK under föregående år.

– Samarbetet är ett fint kvitto på det arbete alla våra fantastiska medarbetare gör varje dag. Med JMWGolin kan vi ta nästa steg som byrå, men också som individer. Vi får möjlighet att utvecklas tillsammans med tusentals genier över hela världen, säger Louise Leo, VD för JMW.

JMW ägs av styrelseordförande Björn Mellstrand, VD Louise Leo och kreatörerna Joakim Karlsson och Samuel Garlöv. Samtidigt med att partnerskapet inleds går Sofia Heidenberg, en gång grundare av Golin i Sverige, in i JMWs styrelse, där även ägarna och Daniel Berg, VD Scream Mediabyrå sitter.

JMWGolin

Om JMWGolin
JMWGolin är en byrå som jobbar med kanaloberoende kommunikation. Vårt mål är att åstadkomma förändring. Vi tror på nyfikenhet, kreativitet och att aldrig ge upp. Vi tror också på att ta hand om varandra. Sedan mars 2017 är vi nordiskt huvudkontor för det globala nätverket Golin.

Om Golin
Golin is an integrated agency with PR, digital and content at its core. With 50 offices around the world and 60 years of experience, Golin’s purpose is to create change through relevant, brave work worthy of awe and action. “Go All In” is the agency’s ethos and commitment to bravery over mediocrity. Since 2014, Golin has been named PRWeek Global’s International Agency of the Year; PRmoment’s Large Agency of the Year; PRWeek UK’s Best Agency to Work For; and UK Consultancy of the Year and a Best Place to Work by The Holmes Report. Within its revolutionary g4 model, specialist communities drive relevance using proprietary tools to plan and execute powerful campaigns. Golin is a member of Interpublic Group (NYSE: IPG). Learn more at golin.com.

Om Fred Cook
Fred Cook är sedan årsskiftet styrelseordförande för hela Golin-nätverket efter nära 15 år som koncernchef. Fred har utvecklat och lett Golin genom en omfattande transformation från traditionell PR-byrå till en modern kommunikationskoncern driven av kreativitet. Innan Fred anslöt sig till den amerikanska PR-branschen hann han utforska livet i både USA och övriga världen. Erfarenheter han anser tagit honom till den position han har idag. För två år sedan publicerades hans första bok ”The Unlikely CEO” som Fred själv anser ska inspirera unga, framför allt i USA, att se sig om i världen innan livets allvar tar vid. Idag delar Fred sin tid mellan ordförandeskapet i Golin och tid som fakultetschef för kommunikationsutbildningen på University of Southern California.