JMW-bloggen

Vi på JMW gillar att bjuda på kunskap. För vi vet att det är i mötet mellan dina och våra tankar som nya idéer föds. Därför har vi bloggat ända sedan 2004. På vår blogg kan du läsa om det vi känner är viktigt, bra och engagerande i vår omvärld just nu. Gå in, läs och kommentera gärna!

Kommer marknadsföringen trumpifieras?

02.Dec Det amerikanska presidentvalet brukar fungera som en inspirationskälla för marknadskommunikationen. Historiskt  har vi sett hur olika kommunikationsverktyg sett dagens ljus under en amerikansk presidentvalkampanj. Det närmaste exemplet är hur Obamas användning av sociala medier valet 2008 bildade skola . Kommer den senaste kampanjen påverka marknadskommunikationen? Finns det en risk att marknadskommunikationen trumpifieras? Styrkan i Trumps [...]

Mitt första Dreamhack

29.Nov Jag har spelat dator- och tv-spel dagligen i nästan hela mitt liv. Men ändå hade jag aldrig varit på Dreamhack, sjunde himlen för alla med samma intresse som jag. Bilden många säkert har av deltagarna är unga killar i mjukiskläder som dricker Jolt-cola och skriker på sina skärmar. Jag har motsagt mig den till viss [...]

Sex kommunikationstrender från det amerikanska presidentvalet

22.Nov Det har gått snart två veckor sedan det amerikanska presidentvalet. Det överraskande resultatet har analyserats fram och tillbaka. Och många har försökt förklara det oväntade resultatet. Jag har försökt sammanfatta några kommunikationstrender som blev tydliga i valet och som vi som kommunikatörer måste förhålla oss till framöver: Falska nyheter är här för att stanna Under [...]

Hur mäter vi egentligen?

21.Nov I veckan är det dags för Spinn, PR-branschens årliga tävling i marknads-PR. Det är fascinerande att läsa de nominerade bidragen. Många imponerande bidrag och resultat. När jag läser de nominerade bidragen slås jag över hur olika vi redovisar våra resultat. Här följer ett axplock: Kampanjen överträffade målen med råge och blev en global PR- och [...]

Så räddar vi reklamen

15.Nov Det har skrivits mycket i branschmedia om reklamens samhällsroll och ansvar på senaste tiden. Nu senast Per Grankvists läsvärda artikel och intervjun med Kristofer Andersson här i Resumé. Värt att ta på allvar om man som jag älskar att jobba med reklam och kommunikation. Varför? Vi svenskar gillar inte reklam. Tidigare i år släppte Sveriges [...]

Facebook, algoritmer, falska nyheter och utanförskap – vägen till Vita huset

14.Nov Det amerikanska presidentvalet är över. Det har varit en lång valrörelse som slutade med ett stort utropstecken och en käftsmäll mot de traditionella maktsfärerna. Medierna, det politiska etablissemanget, finansen, kändiseliten, etc, alla fick se sin kandidat förlora mot en outsider. Och jag måste trots allt erkänna att det känns skönt att valet är över. Få [...]

Två nomineringar i European Excellence Awards

11.Nov När kommunikationstävlingen Euro Excellence Awards firar 10 år i Berlin om några veckor kommer vi att vara på plats. Vi är väldigt glada och stolta över att två projekt som genomförts under året är nominerade. I kategorin ”Technology & Consumer Electronics” är vårt uppmärksammade Surfaceprojekt för Microsoft nominerat. Den framgångsrika vegolansering för Max Hamburgare är nominerad [...]

Får USA sin första kvinnliga president idag?

08.Nov Christer Björkin från vår systerbyrå The Content Family är på plats i USA och lämnar här en reflektion om presidentvalet i natt. ………………………………….. På plats i USA kan jag nu konstatera att den smutsigaste presidentkampanjen i USA:s historia går mot sitt slut. Idag ska det avgöras, Trump eller Clinton. I Washington D.C. är experterna eniga. [...]

Nya möjligheter med teknik

03.Nov Under några månader kommer vi tillsammans med Microsoft att dela med oss av en massa smarta tips på hur du kan få ut mer deras produkter och tjänster. Vi kallar det här initiativet #NyaMöjligheter. Vi löser problem, frigör tid för annat, inspirerar till samarbete och kreativitetslusta. Först ut så här i höstlovstider fokuserar vi på [...]

JMW till Most Contagious

01.Nov Vi är stolta över att den interaktiva scannerannonsen vi gjorde tillsammans med Microsoft nu kommer ställas ut på årets Most Contagious i London. Som grädde på moset har kampanjen även nominerats till Spinn i kategorin Årets Innovation. Kampanjen ”Bär rätt. Bär lätt.” genomfördes i våras med syftet att kommunicera den unikt låga vikten på en [...]