JMW-bloggen

Vi på JMW gillar att bjuda på kunskap. För vi vet att det är i mötet mellan dina och våra tankar som nya idéer föds. Därför har vi bloggat ända sedan 2004. På vår blogg kan du läsa om det vi känner är viktigt, bra och engagerande i vår omvärld just nu. Gå in, läs och kommentera gärna!

JMW rekryterar teknikexpert

10.Jan JMW kommunikation rekryterar teknikexperten Andreas Zannin från Edelman Deportivo. Andreas har fram till nu varit ansvarig för Edelmans teknikerbjudande och arbetat stora varumärken som HTC, EOS och Renault. Andreas har en examen i Strategisk Kommunikation från Berghs och har tidigare varit PR-ansvarig på teknikföretaget Asus. – JMW har många intressanta uppdragsgivare, speciellt inom teknik- och [...]

Den sista lägerelden

05.Jan På måndag är allt som vanligt igen. Det är då året börjar på allvar för många. Jobbvåren inleds efter lediga helger lagom till snön gjorde entré. Jag har jobbat under mellandagarna och det har funnits tid för reflektion. Inte minst för att nästan alla andra varit lediga. Då tempot varit lugnare har jag funderat över [...]

Varumärken i förändring på Most Contagious

04.Jan Jag och kollegan Thomas besökte Most Contagious i London för första gången. Eventet görs i regi av Contagious som är ett magasin/konsultverksamhet för nyskapande och innovativ reklam. Varje år samlar de företag och marknadsförare från hela världen för samtal, föreläsningar och inspiration. Anledningen till att vi var där var först och främst då vår annonslösning [...]

Älskar du teknik och PR? Då kanske det är dig vi söker!

02.Jan Microsoft är sedan flera år en av våra största och roligaste uppdragsgivare. Under den tiden har delar av arbetsgruppen i perioder suttit på plats vid Microsofts svenska huvudkontor. Nyligen rekryterade vi en PR-Manager som delar sin tid mellan JMW och Microsoft. Nu ska vi bli fler. Om dig: Du gillar teknik och har jobbat med [...]

Vad var det som hände? – PR-flopparna 2016.

22.Dec Igår listade vi de som lyckades PR-mässigt förra året. Men vilka stod för de stora misslyckandena? Här kommer JMWs helt ovetenskapliga lista över årets PR-floppar. Hillary Clinton. Hon var den givna vinnaren men hon floppade. Vad hände? Trots att hon vann med nästan 3 miljoner röster så blev hon inte den som sprängde glastaket. Vad [...]

PR-flipparna 2016 – här är hela listan!

21.Dec Det är dags att summera PR-året 2016. Ett år som ville vara annorlunda. Ett år som kanske ville ruska om och få oss stanna upp och fundera. Som traditionen bjuder summerar vi på JMW årets PR-flippar och floppar. Först ut är årets PR-flippar. Donald Trump. Han var den omöjliga kandidaten. Men trots att han var [...]

Beroendeframkallande teknik

14.Dec Nu har vi släppt en ny film som en del i kampanjen #NyaMöjligheter för Microsoft. Den första filmen lyfte farorna med att inte göra back up på alla foton och videofilmer i mobilen.  Nu fokuserar vi på Windows 10 med touch. Har du någon gång haft en PC med touchskärm så är det svårt att gå [...]

#DumpKelloggs – backlash för företag som tar ställning?

05.Dec Allt fler företag är tydliga med sina värderingar. Allt fler varumärken tar ställning. Värderingar och ställningstaganden har blivit en del i marknadskommunikationen. Det förklaras ofta med att om företag och varumärken ska vara relevanta för ”millenials” – måste de ta ställning. ”Millenials” förväntar sig att varumärken de konsumerar ska dela deras värderingar. Under de senaste [...]

Kommer marknadsföringen trumpifieras?

02.Dec Det amerikanska presidentvalet brukar fungera som en inspirationskälla för marknadskommunikationen. Historiskt  har vi sett hur olika kommunikationsverktyg sett dagens ljus under en amerikansk presidentvalkampanj. Det närmaste exemplet är hur Obamas användning av sociala medier valet 2008 bildade skola . Kommer den senaste kampanjen påverka marknadskommunikationen? Finns det en risk att marknadskommunikationen trumpifieras? Styrkan i Trumps [...]

Mitt första Dreamhack

29.Nov Jag har spelat dator- och tv-spel dagligen i nästan hela mitt liv. Men ändå hade jag aldrig varit på Dreamhack, sjunde himlen för alla med samma intresse som jag. Bilden många säkert har av deltagarna är unga killar i mjukiskläder som dricker Jolt-cola och skriker på sina skärmar. Jag har motsagt mig den till viss [...]