Max: Green familjen

Uppdraget var att lansera Max nya gröna hamburgermeny. Affärsmål: att 5% av gästerna skulle välja en vegetarisk hamburgare under lanseringen och 0,3% i ökad försäljningstillväxt. Kommunikationsmål: 20 pressklipp och 4 miljoner i förtjänad räckvidd.

Utmaningarna låg i att en produktlansering sällan får icke-köpt uppmärksamhet och att majoriteten av Max gäster går dit för att äta kött. Vi valde att förekomma lanseringen och tajma kommunikationen med det internationella klimatmötet i Paris, där kött och hållbarhet stod på agendan. I en just då kulminerande kritik mot att politiker och företag bara snackar, kunde Max agera utmanaren som till och med vågar utmana sin egen affärsidé och göra det enkelt och gott för människor att äta hållbart.

85 pressklipp med förtjänad räckvidd på över 20 miljoner. Resultatet blev en försäljningstillväxt på 6,2% (+1967% i utfall vs mål) och marknadsandelen tog ett större hopp under lanseringen än den sammanlagda ökningen de senaste fem åren.