Allt postat av Samuel Garlöv

SXSW: Snorkråkor i datan

07.Mar Big data i sjukvården är ett tema som dyker upp i våra förprickade schema här på SXSW i Austin. Om förra årets program gjorde ett bra jobb med att förklara vad big data är så ser vi år flera programpunkter där vi får förklarat för oss till vad och hur man kan använda det. Ett [...]

JMW besöker SXSW i Austin

05.Mar Våra väskor är packade. Här finns sköna skor, anteckningsblock, penna, kamera, dator, extra adapter till el-kabeln, mobilladdare och ett mycket noggrant planerat föreläsningsschema. En liten men taggad JMW-delegation är redo för South by Southwest Interactive eller SXSW i Austin. Vi ska på konferens. Eller festival. Det beror lite på vem man pratar med. Vissa kallar [...]

Samarbeten jag vill se 2014

02.Jan Varumärkessamarbeten är inget nytt. H&M har under flera år samarbetat framgångsrikt med kända internationella designers som fått ta fram egna kollektioner åt modejätten. Ett sätt för H&M att höja modegrad, pris och status. I godishyllan såg vi ett gott samarbete mellan Polly och Ahlgrens bilar och min personliga favorit, Lilla Köksbryggeriet gjorde under 2013 en [...]

Min trendspaning 2014

17.Dec

När blir uppkopplat snyggt?

06.Dec Idag har vi möjligheten att koppla upp nästan alla våra prylar mot nätet. Allt i hemmet som din tv, ditt kylskåp till och med kaffebryggaren går att surfa på och styra med mobilen. Prylar som samlar på sig och delar användbar data. Nu ser vi även hur saker vi bär med oss dagligen på vår [...]

Modig kommunikation i bruset

08.Aug Det är svårt att nå ut i mediebruset idag. Framförallt om du låter som alla andra. Det går såklart att ändra på. Men det är lättare sagt än gjort. Att skilja sig från mängden kräver mod och styrka i ett risktagande. Jag var en vecka i Turkiet i sommar. En av orterna jag besökte var [...]

Krossa ditt varumärke

18.Jun McDonald’s byter färg. De gyllene bågarna kommer framöver att vila mot en grön bakgrund istället för den klassiska röda. I alla fall i Sverige och Tyskland. Jag funderar över varför man väljer att ändra grundfärgen i ett av världens mest kända varumärken? När samma färgbyte gjordes i Tyskland för ett par år sedan var en [...]

Mina drömmars bokaffär

31.Maj ”The bookstore strikes back!” så lyder rubriken på Ann Patchetts artikel i The Atlantic från december 2012. En kompis tipsade mig om att läsa den då vi fastnat i en diskussion om varför det inte finns några kul bokaffärer i Stockholm där vi bor. Artikeln redogör för hur ett par eldsjälar samt en duktig kommunikatör [...]

Den ansvarsfulle kapitalisten

27.Maj Whole Foods har länge varit ett företag som fascinerat mig. När jag besöker USA försöker jag alltid slinka in i någon av deras butiker för att handla men också för att titta. Whole Foods är väldigt duktiga på att skapa en bra shoppingupplevelse. Det är helt enkelt kul att handla på Whole Foods. Vad det [...]

Design på hjälmen är huvudsaken

04.Apr Den gångna påskhelgen spenderade jag i Sälen med familjen. Jag har åkt skidor varje vinter sedan jag var 5 år men nu hade det gått hela fyra vintrar utan att jag åkt skidor över huvudtaget. Strålande sol, mycket snö och gott sällskap gjorde det riktigt härligt att vara tillbaka i pisten igen. Väl uppe i [...]