Tagg: krishantering

Fake News – 6 råd till dig som kommunikatör

03.Feb Fake news har varit i fokus sedan det amerikanska valet. Ett av valresultatets orsaker har tillskrivits den omfattande spridningen av falska nyheter på sociala medier. Men många falska nyheter har också fått spridning i traditionella medier. Falska nyheter som får fäste och spridning i traditionella medier undergräver deras trovärdighet. Och det är inte något som […]

#DumpKelloggs – backlash för företag som tar ställning?

05.Dec Allt fler företag är tydliga med sina värderingar. Allt fler varumärken tar ställning. Värderingar och ställningstaganden har blivit en del i marknadskommunikationen. Det förklaras ofta med att om företag och varumärken ska vara relevanta för ”millenials” – måste de ta ställning. ”Millenials” förväntar sig att varumärken de konsumerar ska dela deras värderingar. Under de senaste […]

Sex kommunikationstrender från det amerikanska presidentvalet

22.Nov Det har gått snart två veckor sedan det amerikanska presidentvalet. Det överraskande resultatet har analyserats fram och tillbaka. Och många har försökt förklara det oväntade resultatet. Jag har försökt sammanfatta några kommunikationstrender som blev tydliga i valet och som vi som kommunikatörer måste förhålla oss till framöver: Falska nyheter är här för att stanna Under […]

Krishantering i drevens tid

15.Aug Krishantering handlar till stor del om att ta bort energin ur en fråga. I helgen fick vi ett exempel på hur man hanterar en presumtiv kris genom att ta bort all energi och spänning. Utan förvarning i lördagsmorse kallade regeringen till presskonferens. Gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic (S) meddelade sin avgång efter att hon tagits […]

Måste varumärken krossas innan sociala medier når ledningsnivå?

29.Okt I kvällens Uppdrag Granskning blir det tydligt att frågan om sociala medier måste upp till ledningsnivå och kan inte bara ses som en renodlad marknadsaktivitet utan är också ett utmärkt ”early warningsystem” för företag. Senaste händelsen med Assa Abloy är ett bra exempel på vikten av on-line krishantering. Ett varumärke krossas av att ett videoklipp […]

YouTube som nyhetskälla inte fint nog?

29.Okt Den 26 september refererade TV 4 nyheterna till ”en film som TV 4 tagit del av” och berättade om hur lätt det är att dyrka upp Assa Abloys lås. Ikväll är det Uppdrag Granskning som gör en djupdykning runt samma tema. Den mystiska film som TV4 ”tagit del av” fanns på YouTube. Det har länge […]