Tagg: Sociala medier

Fake News – 6 råd till dig som kommunikatör

03.Feb Fake news har varit i fokus sedan det amerikanska valet. Ett av valresultatets orsaker har tillskrivits den omfattande spridningen av falska nyheter på sociala medier. Men många falska nyheter har också fått spridning i traditionella medier. Falska nyheter som får fäste och spridning i traditionella medier undergräver deras trovärdighet. Och det är inte något som […]

Sex kommunikationstrender från det amerikanska presidentvalet

22.Nov Det har gått snart två veckor sedan det amerikanska presidentvalet. Det överraskande resultatet har analyserats fram och tillbaka. Och många har försökt förklara det oväntade resultatet. Jag har försökt sammanfatta några kommunikationstrender som blev tydliga i valet och som vi som kommunikatörer måste förhålla oss till framöver: Falska nyheter är här för att stanna Under […]

5 saker Pokemon Go lär oss om framtiden

30.Aug I somras drabbades världen av Pokemon Go feber. På kort tid så spred sig spelet likt en Bieber tweet över världen. Och tusentals, tiotusentals, nej hundratusentals laddade ned spelet och gav sig ut på jakt efter Pokemons. Utan förvarning så begav sig alla typer och åldrar sig ut och började leta. Jag chockades personligen av […]

Höststäda dina sociala medier

05.Okt   Känner du dig hösttrött? Redan? Då kanske du har drabbats av en sociala-medier-utmattning. Att höststäda dina sociala medier kan vara ett sätt att få ut mer, av mindre. ”Vi lever i en tid där informationstempot blir allt högre.” Det är en fras du säkert hört förut och den är lite av en kommunikationsklyscha. Samtidigt […]

Nya möjligheter för kundtjänst på Twitter

13.Aug Igår kommunicerade Twitter att tjänsten tar bort begränsningen på 140 tecken när du ska skicka Direct Message, DM*. Det är inte oväntat att Twitter gör förändringar för att ta upp kampen om användarna med populära chattappar som Facebook Messenger och WhatsApp. Men förändringen är också intressant ur ett kundtjänstperspektiv då den öppnar för bättre möjligheter […]

Federley och FI visar vägen

30.Maj Nu har det snart gått en vecka sedan den politiska jordbävningen som EU-valet skapade. Slutresultatet är klart. Luften gick ur Moderaterna och Socialdemokraterna backade och samtidigt räddade sig C och KD kvar. Men valets stora vinnare var MP, FI, SD och Cs Fredrick Federley . Analyserna kring valresultatet duggar tätt. Vänstervåg. Miljövåg. EU-kritikvåg. Allt skyms […]

Sociala fotbollsklubbar

21.Aug Trots att vi i Sverige har njutit av den Allsvenska fotbollen under stora delar av sommaren är det först nu som fotbollssäsongen drar igång på allvar för mig. Ligaspelet har dragit igång i Tyskland, Frankrike, England och Spanien. Och till helgen börjar man spela i Italien. Först då är fotbollssäsongen igång på riktigt. Att döma […]

Partiledarval 2.0?

03.Aug Maud Olofsson aviserade för någon dryg månad sedan att hon kommer avgå som Centerpartiets partiledare på stämman i Åre senare i år. Efter socialdemokraternas omdiskuterade process kring valet av partiledare så har Centerpartiet satt ribban högt, valberedningens ordförande Stefan Tornberg har beskrivit det som en öppen process. Anders W Jonsson, Annie Lööf, fd Johansson, och […]

Årets fråga – effekten av digitaliseringen

05.Jan Början på januari ger ofta en vink om vad som kommer bli årets stora frågor. Förra året kickstartade med politik och sociala medier – för egen del ledde det till att jag skrev en lång bloggserie om valrörelsen och gav ut boken Politik 2.0 tillsammans med politiker och yrkesverksamma nätengagerade kloka människor. I år ser […]

SJ avslöjar usel affärsstrategi på Twitter

13.Dec Twitter kan vara ett briljant kommunikationsverktyg och skulle så även kunna vara för SJ. De gör dock allt som oftast bort sig lika ofta som tågen är försenade. Jag har för nästan ett år sedan redan kritiserat dem för total avsaknad över kontroll över sina grundbudskap på Twitter och undrat över vilka grundvärden vill SJ […]